Health Professional - Nieuws - 28-10-2008:
«TerugTegenstrijdige berichten over eczeem en probiotica Beintema, Nienke Twee recente publicaties geven een tegenstrijdig beeld van het effect van probiotica op eczeem. Een meta-analyse laat geen effect zien en waarschuwt tegen bijwerkingen, terwijl een tweede studie meldt dat Lactobacillus rhamnosus positieve resultaten geeft.Eczeem is een huidaandoening die zich uit in een jeukende, rode uitslag. Zo’n 5 tot 20% van de mensen krijgt ermee te maken, meestal als kind. Eerder onderzoek wees uit dat de darmflora van mensen met eczeem een andere samenstelling heeft dan die van mensen zonder eczeem. Ook gaat eczeem soms gepaard met darmontsteking. Daarom vermoeden veel wetenschappers dat probiotica eczeem kunnen verminderen door de darmflora gezonder te maken. Immunologen van het Royal Children’s Hospital in Parkville (Australië) voerden een meta-analyse uit van twaalf studies naar het effect van verschillende probiotica op eczeem. In totaal waren daarbij 781 patiënten betrokken. De Australiërs werkten bij hun onderzoek samen met collega’s van de Universiteit van Nottingham (Groot-Brittannië) en publiceerden hun resultaten in de Cochrane Library. De analyse liet zien dat geen van de onderzochte probiotica de kans op eczeem verminderde, noch de ernst ervan, zoals beoordeeld door de patiënten of hun artsen. "De resultaten varieerden tussen de verschillende studies," schrijven de auteurs, "maar gemiddeld zijn er geen aanwijzigingen dat probiotica een effectieve behandeling vormen tegen eczeem." De auteurs merken echter op dat er nader onderzoek nodig is, omdat andere typen probiotica mogelijk wel effectief zijn. Tegelijkertijd verscheen er een Nieuw-Zeelands artikel dat hoopgevender is voor eczeempatiënten, in het oktobernummer van de Journal of Allergy and Clinical Immunology. De onderzoekers, afkomstig van de Universiteiten van Otago and Auckland, onderzochten het effect van Lactobacillus rhamnosus en Bifidobacterium animalis op eczeem. Ze voerden een dubbelblind, gerandomiseerd, placebo-gecontroleerd onderzoek uit bij families met een verhoogd allergiericiso. 474 zwangere vrouwen kregen dagelijks ofwel een van de beide probiotica, ofwel een placebo, vanaf 35 weken zwangerschap tot zes maanden na de geboorte in het geval van borstvoeding. Hun baby’s kregen dezelfde behandeling, vanaf de geboorte tot tweejarige leeftijd. L. rhamnosus bleek het risico op eczeem significant te verminderen. Voor B. animalis was dat echter niet het geval. Meer informatie: Australisch/Brits onderzoek in de Cochrane Library Nieuw-Zeelands onderzoek in de Journal of Allergy and Clinical Immunology |