Health Professional - Nieuws - 12-01-2009:
«TerugProbioticum in strijd tegen cholesterol Beintema, Nienke Braziliaans onderzoek heeft aangetoond dat het probioticum Enterococcus faecium CRL183 bij konijnen een positieve invloed heeft op de cholesterolwaarden. De onderzoekers presenteren dit probioticum als mogelijke aanvulling op bestaande cholesterolmedicijnen. Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer één in de Westerse wereld. Een op de drie sterfgevallen is eraan te wijten. Daarom zoeken veel wetenschappers naar mogelijke preventiestrategieën. Hart- en vaatziekten zijn gerelateerd aan de concentraties van bepaalde vetten, zoals cholesterol en triglyceriden, in het bloed. Onderzoekers van de São Paolo State University (Brazilië) ontdekten dat E. faecium een aantal van deze parameters positief beïnvloedt. Ze publiceerden hun resultaten in het januarinummer van het tijdschrift Lipids in Health and Disease. ‘Goed’ cholesterol De studie vergeleek het effect van drie middelen: E. faecium, een mix van isoflavonen, en simvastatine. Isoflavonen zijn organische stoffen die van nature voorkomen in veel bonensoorten, waaronder soja, en staan bekend om hun cholesterolverlagende werking. Simvastatine is een synthetisch geneesmiddel met hetzelfde doel. De onderzoekers testten het effect van deze drie middelen op verschillende vetwaarden bij konijnen met een kunstmatig verhoogd cholesterolniveau. "We gebruikten voor dit experiment E. faecium," zegt eerste auteur Daniela Cavallini, "omdat onze eerdere in vitro-studies hadden aangetoond dat dit probioticum het cholesterolniveau met meer dan de helft kan terugdringen. We hadden ook al laten zien dat een sojayoghurt met E. faecium CRL 183 en Lactobacillus helveticus ssp. jugurti 416 bij zowel dieren als mensen de vetwaarden verbeterde." Voor het nieuwe experiment, dat zestig dagen duurde, waren konijnen willekeurig ingedeeld in vijf groepen: een controlegroep op een normaal dieet; een groep op een dieet met hoog cholesterol; en drie groepen op een hoog-cholesteroldieet plus een van de drie behandelingen. Cavallini en haar collega’s richtten zich op drie vetwaarden: totaal cholesterol; cholesterol gebonden aan high-density lipoprotein (HDL); en triglyceriden. HDL bindt zich in het bloed aan vetten zoals cholesterol en triglyceriden, en transporteert deze naar de lever, waar ze worden uitgescheiden of afgebroken. Een hoge concentratie van HDL-gebonden cholesterol HDL-c) lijkt beschermend te werken tegen hart- en vaatziekten. Daarom wordt HDL-c ook wel ‘goed’ cholesterol genoemd. Een hoge concentratie aan triglyceriden is daarentegen juist geassocieerd met hart- en vaatziekten. Simvastatine was het meest effectief: het verlaagde de concentraties van het totale cholesterol (16%) en triglyceriden (58%) en verhoogde de concentratie HDL-c (98%), vergeleken met de onbehandelde hoog-cholesterolgroep. Hoewel E. faecium het totale cholesterol niet verlaagde, verhoogde het wel de HDL-c-concentratie met 43%, en verlaagde het de concentratie triglyceriden met 53%. De isoflavonen verlaagden weliswaar het totale cholesterol en de triglycerideconcentraties, maar dit effect was statistisch niet significant. "We concluderen al met al dat E. faecium wellicht een waardevolle aanvulling kan zijn op cholesterolmedicijnen," aldus Cavallini. "Onze volgende stap is een experiment met sojayoghurt met E. faecium. Daarbij kijken we naar vetwaarden en andere indicatoren van hart- en vaatziekten, zoals cytokines, bij mensen met een licht verhoogd cholesterol." Meer informatie: Cavallini’s artikel in Lipids in Health and Disease |