Health Professional - Nieuws - 19-03-2009:
«TerugPrebiotica: nieuwe voedingstrend? Beintema, Nienke Een Italiaanse studie meldde onlangs dat prebiotica infecties kunnen voorkomen bij zuigelingen. Is dit werkelijk revolutionair? Twee experts over de mogelijkheden van prebiotica. Het februarinummer van het tijdschrift Clinical Nutrition presenteerde een Italiaanse studie over prebiotica in flesvoeding. Onderzoekers van de Universiteit van Napels (Italië) bestudeerden 342 baby’s die flesvoeding kregen. De helft van hen kreeg flesvoeding waaraan een mengsel van galacto- en fructo-oligosacchariden (GOS en FOS) was toegevoegd, en de andere helft kreeg flesvoeding zonder deze prebiotica. Na twaalf maanden concludeerden de onderzoekers dat de prebioticababy’s significant minder maagdarminfecties hadden en minder vaak antibiotica voorgeschreven kregen. Direct bewijs Nieuwssites pikten het verhaal snel op: prebiotica zouden de nieuwe voedingstrend worden. Toch is deze studie niet de eerste die een positief effect van prebiotica liet zien. Waarom dan die hype? "Wat echt nieuw is aan deze studie, is dat er een directe causale relatie is aangetoond tussen prebiotica en gezondheidsparameters," zegt onderzoeker Koen Venema van TNO in Zeist. "Eerdere studies richtten zich op het effect van prebiotica op de samenstelling van de darmmicrobiota. Prebiotica lijken het aantal ‘goede’ bacteriën te verhogen, met name bifidobacteriën. Dit is altijd geïnterpreteerd als een indirecte aanwijzing dat prebiotica goed zijn voor onze gezondheid, maar direct bewijs was nog altijd schaars." Danone Research in Wageningen is ook positief over de Italiaanse studie. "Het nieuwe aan deze studie is dat het ging om een grote groep gezonde kinderen, en om standaard-flesvoeding met een gematigde dosis prebiotica," zegt Mirjam Govers, directeur onderzoekscommunicatie bij Danone Research. "De resultaten zijn belangrijk, omdat ze eerdere studies in dit vakgebied bevestigen en uitbreiden. Die lieten bijvoorbeeld zien dat bepaalde prebiotica in flesvoeding infecties en allergiesymptomen tegengingen, zowel met zes maanden als op tweejarige leeftijd. Het verstevigen van deze ‘piramide van bewijs’ is nodig om de belangrijke mensen in dit vakgebied te kunnen overtuigen van de klinische voordelen van prebiotica in flesvoeding." Het concept overbrengen Venema en zijn collega’s bij TNO screenen een breed scala aan potentiële prebiotica voor industriële klanten. "Een ingrediënt mag alleen een prebioticum heten als het onze darmflora stimuleert," legt hij uit, "maar die definitie staat nog ter discussie. Is het genoeg als alleen de bifidobacteriën in aantal toenemen? En wat is daar de klinische betekenis van? In elk geval is er nog onvoldoende kennis over de andere mogelijke effecten van prebiotica." De bekendste prebiotica, geeft Venema aan, zijn GOS, FOS en inuline: allemaal koolhydraten. Niet alle koolhydraten zijn echter potentiële prebiotica. "Neem bijvoorbeeld gewoon bruinbrood," zegt hij. "De meeste zetmeel wordt afgebroken door enzymen in de dunne darm. Er zijn nauwelijks koolhydraten die de dikke darm bereiken, waar de meeste bacteriën actief zijn." Een onlangs ontwikkeld brood, verkrijgbaar onder de naam ‘Vitaal Flora’, bevat inuline, maar het wordt geadverteerd vanwege zijn hoge vezelgehalte. Venema: "Het concept prebiotica is duidelijk nog niet zo populair als probiotica. Er moet nog veel gebeuren om de toegevoegde waarde van prebiotica over te brengen." Klinisch bewijs Danone Research richt zich op prebiotica in flesvoeding. "De strategie van Danone is dat borstvoeding de ‘gouden standaard’ is voor de ontwikkeling van flesvoeding," zegt Govers. "Wij proberen de complexiteit van moedermelk te ontrafelen. Borstvoeding bevat allerlei immuunmodulerende componenten. Menselijke melk bevat een behoorlijk gehalte aan oligosacchariden – meer nog dan eiwitten. Wij bestuderen de chemische samenstelling en biologische werking van de melkingrediënten, en vertalen die kennis naar onze flesvoeding. Die hopen we zo qua gezondheidsvoordelen steeds dichter bij moedermelk te brengen." Govers is het met Venema eens dat de voordelen van prebiotica nog niet breed erkend zijn en dat het potentieel beter benut zou kunnen worden. "We denken dat probiotica een belangrijke rol kunnen spelen bij mensen bij wie de darmflora en/of het immuunsysteem ofwel in ontwikkeling zijn, ofwel in onbalans, om welke reden dan ook," stelt ze. "Bijvoorbeeld bij jonge baby’s, mensen met allergieën of in mensen met een verlaagde immuunrespons." Beide onderzoekers benadrukken dat de rol van prebiotica bij gezonde mensen verder moet worden onderzocht. Govers: "Het toevoegen van prebiotica aan flesvoeding is een trend sinds het jaar 2000. Het bewijs voor het effect van het eerder genoemde GOS/FOS-mengsel is overtuigend, maar voor veel andere prebiotische producten is de klinische basis onvoldoende." Meer informatie:
|