Health Professional - Nieuws - 07-05-2009:

Probiotica bestrijden overgewicht tijdens zwangerschap
Beintema, Nienke

Lactobacillus en Bifidobacterium verminderen bij zwangere vrouwen het risico op de ontwikkeling van ernstig overgewicht tijdens de zwangerschap, aldus een recente Finse studie.

Gewichtstoename is een normaal verschijnsel onder zwangere vrouwen. In westerse landen komen zwangeren gemiddeld 12 kg aan, maar uitschieters van 20 tot 30 kg zijn geen uitzondering. Een recente studie van de Universiteit van Turku (Finland) toont aan dat probiotica een rol kunnen spelen bij het beperken van dit risico. Het onderzoek werd vandaag gepresenteerd tijdens het 17de Europese Obesitascongres in Amsterdam.

Centrale obesitas
De Finse onderzoekers volgden een groep van 256 zwangere vrouwen vanaf hun eerste trimester tot een jaar na de geboorte. De vrouwen werden willekeurig ingedeeld in drie groepen. De eerste groep kreeg standaard dieetadvies gericht op het beperken van gewichtstoename tijdens de zwangerschap, plus een probiotisch supplement van Lactobacillus en Bifidobacterium. De tweede groep kreeg dieetadvies en een placebo, en de derde groep kreeg alleen een placebo. De resultaten werden gecorrigeerd voor het gewicht dat de vrouwen hadden bij aanvang van het experiment.
Na een jaar bleek dat het dieetadvies geen enkel effect had op de gewichtstoename – in tegenstelling tot de probiotica. In de probioticagroep ontwikkelde 25% van de vrouwen zogenaamde centrale obesitas: de gevaarlijkste vorm van overgewicht, waarbij het meeste vetweefsel zich in de buik bevindt. In de groep die dieetadvies en een placebo kreeg, was dit 43%, en in de controlegroep 40%.

Latere leeftijd
Deze uitkomst, aldus onderzoekster Kirsi Laitinen in een persbericht van het Obesitascongres, heeft niet alleen betrekking op de gezondheid van de moeder. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat gewichtstoename bij de moeder ook gevolgen heeft voor de fysiologie en de gewichtsregulatie bij haar kind, en niet alleen gedurende de baby- en kindertijd. "Daarnaast worden tijdens de geboorte bacteriën van moeder op kind overgedragen via het geboortekanaal, en later via de moedermelk," stelt Laitinen. "Uit onderzoek blijkt dat die borstvoeding het risico op obesitas op latere leeftijd kan beïnvloeden. Al met al is er steeds meer bewijs dat deze aanpak [via probiotica, red.] een nieuwe draai kan geven aan het bestrijden van obesitas, via preventie dan wel behandeling."

Meer informatie:
Persbericht over het onderzoek van Laitinen
17de Europese Obesitascongres in Amsterdam
European Association for the Study of Obesity
«Terug